Sådan laver du en god Facebook konkurrence

Nok er det meget nemt at sætte en Facebook konkurrence op, men har du styr på hvordan du laver en rigtig god konkurrence der skaber værdi og interesse og samtidigt holder sig indenfor reglerne for konkurrencer på Facebook? Hvis ikke, så læs med i vores guide.

Hvad skal der til for at en konkurrence både skaber værdi og interesse? Det kan du gøre ved at lægge en plan for din konkurrence, blandt andet hvad formålet er, vælge en præmie der har interesse for din målgruppe og relevans for din forretning, og sikrer dig den rette kommunikation efterfølgende. For at hjælpe dig i gang, har vi lavet en liste du kan tage udgangspunkt i:

  • Start med at sætte formålet og målet med konkurrencen
  • Sæt dig ind i din målgruppe – Hvem er de helt præcist?
  • Vælg en præmie, der har interesse for din målgruppe, og relevans for din forretning
  • Tænk over hvordan du kommunikerer når konkurrencen er slut
  • Husk Facebooks konkurrenceregler

Nedenfor kan du læse mere om hvad du kan gøre under de forskellige punkter, for at lave en god Facebook konkurrence, der skaber værdi og interesse for din målgruppe.

Mål og formål

Det er meget vigtigt at du definerer hvad målet med konkurrencen er, så du har mulighed for at måle dens effekt. Nogle mål kan f.eks. være leadgenerering i forhold til at få flere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, mere brand awareness (f.eks. flere likes) eller større reach. Gå dog ikke efter alt på én gang, da det hurtigt kan give et mudret budskab og bagslag på effekten.

Sæt dig ind i din målgruppe

Hvis ikke du allerede har sat dig ind i din målgruppe, så gør det nu. Hvis du gerne vil have din konkurrence til at performe godt, så er det vigtigt du tænker over hvem din målgruppe er og hvad de interessere sig for. Tænk over hvad der vil kunne få dem til at deltage i konkurrencen. Det har betydning for hvordan du bruger sproget i opslaget og om der eks. skal bruges emojis eller ej

Vælg en præmie

Du skal vælge en præmie med omhu, som både har din virksomhed in mente og din målgruppe. Den præmie du vælger, kan f.eks. være et af dine produkter, eller et andet produkt der er i samme branche som dit. Tænk også på, om din målgruppe kan se selv sig bruge præmien, ellers deltager de ikke. Selve værdien af præmien er ikke afgørende, og kan du i stedet finde en præmie som kan skabe glæde og værdi for folk, så er der stor sandsynlighed for at folk vil deltage.

Når konkurrencen er slut

Når din konkurrence er slut, skal du have fundet en vinder. Når vinderen er fundet, kontakter du vedkommende og aftaler hvordan de skal modtage præmien. Derefter anbefaler vi, at du spørger vinderen om at få en testimonial (udtalelse) i form af tekst og et billede af vinderen med præmien, som du kan bruge i din markedsføring. Der kan du med fordel tilføje udtalelsen med billedet som en kommentar til din konkurrence. Det kan skabe mere engagement, og så er det også bare god stil at sige tak, og vise en glad vinder frem, samtidig med kan andre se, at der faktisk blev fundet en vinder.

Facebooks konkurrenceregler

Når du laver en Facebook konkurrence skal du sikre dig, at du følgere markedsføringsloven og Facebooks reglement.

I din konkurrence må du gerne bede folk om at:

  • ”synes godt om” dit opslag, for at deltage
  • Kommentere dit opslag, for at deltage

Du må dog aldrig kræve at folk deler opslaget, din side, eller at de skal ”synes godt om” din side. Du skal også være opmærksom på, at du ikke må kræve at de ”tagger” sig selv, eller deres venner for at deltage. Desuden skal du huske at tilføje en tilkendegivelse af, at din konkurrence på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook.

Dit konkurrenceopslag skal altså overholde gældende love og regler, som er vigtigt du sætter dig ind i.

OBS! De ændres jævnligt, så hold dig orienteret.

Andre ting der er værd at huske…

  • Det skal være nemt at deltage i konkurrencen, så vær kortfattet og præcis i din tekst.
  • Det skal være nemt at forstå hvordan man deltager. Din tekst skal ikke være for lang, men heller ikke for kort.
  • Det billede du vælger til dit konkurrenceopslag, skal skille sig ud i nyhedstrømmen. Vi scroller dagligt igennem en masse billeder og tekst, så sørg for et billede der er iøjnefaldende. Det kan fx være et billede af en person (fra din virksomhed) sammen med nogle af de produkter man kan vinde.
  • Gør det tydeligt at det er en konkurrence, også på det billede du vælger at bruge til opslaget.
  • Sørg for at din konkurrence er delbar. Som vi har nævnt under Facebooks konkurrenceregler, må du ikke kræve at folk skal dele din konkurrence for at kunne deltage, men det er meget normalt at man deler opslag på sociale medier, så det er en god ide at gør det muligt at dele. HUSK! Man må ikke KRÆVE at deltagerne liker din side, men man må gerne opfordre til det.

Nu hvor du har læst hele den her guide, og er blevet lidt klogere på hvordan du laver en god Facebook konkurrence, der skaber værdi og interesse for folk så sidder du måske stadig tilbage med ét spørgsmål: Skal jeg så booste min konkurrence? Til det, kan vi svare både ja og nej. Det kommer meget an på, hvor stort dit publikum er, hvor godt du kender din målgruppe og hvor mange følgere du har. Hvis du har et lille publikum, så kan et målrette boost hjælpe dig med at nå din målgruppe. Hvis du har et stort publikum, vil du sagtens kunne nå organisk ud til folk, og derved spare penge ved ikke at booste dit opslag.